Morgonsamtal

Ringde just och väckte elin med denhär:

GULLEFJUN av Borghild Arnér

 

Det var en kyckling som hette Gullefjun, han skulle ge sig ut på promenad.
Och solen lyste och gräset lockade och hela världen var så hjärtans glad.
Det fanns ett hål uti hönsgårns nät, där genom trippade med lätta fjät,
den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!

 

När Gullfjun kommit en bit på vägen, då mötte han en svart och gammal katt.
Men Gullfjun trodde inte han var farlig, så han blev inte rädd ett enda skvatt.
Men katten slickade bums sin nos, han tänkte nog av Gullfjun göra mos.
Den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun. Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!

 

Men plötsligt hörde Gullfjun nån som skällde och det kom rusande en väldig hund.
Då tyckte katten det var bäst att springa och så försvann han på en halv sekund.
“O, kära hund” sa lilla kycklingen, “du räddat mig, du kan få bli min vän.”
“Tack lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun.” Och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-kaaa!

 

Tycker det var lite otrevligt att hon la på efter första värsen dock.


Tror nog hon blev lite glad innerst inne i alla fall! Nu ska jag fortsätta måla så jag kanske blir färdig med den jag håller på med idag för senare idag blir det till att åka in till sandviken med mamma och köpa akvarellfärger. Efter det blir det filmkväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback